Velkommen til Dansk Hardgainer - Mere råstyrke - større muskler - uden steroider

søndag den 10. april 2011

Train for health!


For nylig var jeg i en tragisk sammenhæng på hospitalet i et par dage.

Hospitaler og plejehjem minder mig altid om menneskelig fornedrelse i form af kroppens forfald.

Når man er gammel og udtørret og i hospitalsskjorte slæber af sted med et stativ med en pose med saltvandsopløsning, er der ikke længere så meget at råbe hurra for.

Men det var en vigtig påmindelse til mig om at livet ikke varer evigt, og ungdommen så langt fra heller.

Derfor kan det gamle romerske ord CARPE DIEM (pluk dagen) ikke siges tit nok. Udnyt hver dag du har.

Og i denne sammenhæng bør vi altid huske på at vi ikke kan træne som vi gør, for evigt. Der kommer en dag hvor det ikke længere lader sig gøre at løfte 120 kg i bænk pres. Så nyd det mens du kan.

Og husk at den vigtigste grund til al sportslig træning er SUNDHED. Der kan være andre grunde – at man ønsker at se ud på en bestemt måde, eller ønsker at kunne præstere en bestemt kraftpræstation. Men i første række må komme sundheden. Derfor er steroider mega dumt. Og kreatin og 10 måltider om dagen med indtagelse af 400 gram protein, er dumt. Og en fysik der kun kan løfte enorme mængder, men ikke kan løbe 1 km på under 7 minutter, er også dumt.

Beklager hvis dette lyder belærende, men nogle gange må det siges så man husker det.

For et par dage siden trænede en virkelig stor kleppert (2x2 meter) i mit center. Han udførte incline bench press med 150 kg vægt – imponerende, bortset fra at det foregik i en Smith-maskine, og med bælte og hvad ved jeg. Det viste endnu en gang at fordi en mand er et enormt muskelbundt, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at vedkommende har evner som instruktør. Han træner på en måde som kan give ham selv skader.

Han var så stor, at han var en ”modern-day bodybuilder” – alt for stor efter min mening. Det bliver for skræmmende at se på. Sandsynligvis var han en easygainer som har en krop der kan klare særligt hårde belastninger – så han kan bænkpresse i en Smith-maskine uden at få skader. Men det er langtfra sikkert at du kan. Eller jeg. Be careful.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar